Verkoop van merchandise als artiest: productie, verkoop, populaire artikelen en ervaringen
De productie
Wat betreft de productie is het goed om te weten dat het in verhouding goedkoper is om grote oplages te bestellen en daarbij te zorgen voor een strak logo dat toepasbaar is op alle producten die je wilt gaan verkopen. Als je niet veel budget hebt is het verstandig om een logo in één kleur te gebruiken, dit is goedkoper omdat het op meerdere producten gebruikt kan worden. Zorg voor variatie: fans moeten gaan twijfelen over welk T-shirt zij moeten kopen en niet óf ze een T-shirt moeten kopen. Met meer keuze haal je de fans sneller over de streep iets te kopen.
Ben je echter een artiest die nog geen groot budget en fanbase heeft, dan is het beter om je op een minimalistisch aanbod te richten. Dit voorkomt dat je aan het einde overblijft met veel artikelen en de kosten niet kan dekken. De ‘basisproducten’ blijven de CD’s en T-shirts maar kijk altijd kritisch naar de behoeftes van je doelgroep voordat je de aanschaf doet. Voor een hiphop artiest met een relatief jonge doelgroep is het wellicht verstandiger om je op online merch te richten in plaats van fysieke merch. Grote kans dat je daarentegen als indie bandje meer baat bij hebt om vinyl uit te brengen.
Een goede methode om inspiratie over je doelgroep op te doen is om te kijken hoe andere artiesten in hetzelfde genre de doelgroep benaderen. Probeer je daarnaast ook in jouw fans te verplaatsen en vraag je af wat zij graag zouden willen zien voor artikelen. Wil je buiten een CD ook nog andere artikelen aanbieden maar heb je geen groot budget? Denk dan aan creatieve artikelen zoals bijvoorbeeld een USB met exclusieve foto’s, songteksten en songs erop. Dit is een leuke manier om een exclusief artikel aan te bieden ondanks het mindere budget.
Het prijzen van je merchandise
Denk goed na over de demografische factoren van je doelgroep zoals de economische situatie van de mensen die naar je optreden komen. Soms kan het helpen om iets lager te zitten in de prijzen als je net begint met merchandise zodat je jouw fanbase ermee kan vergroten. Mensen raken betrokken met jouw act door jouw spullen en kan je op deze manier voor een langere termijn aan je binden.
Stel van tevoren ook goed vast hoe de merch er precies uit komt te zien. Stel bijvoorbeeld de vragen hoeveel songs op je CD komen en/of je shirts zijn gemaakt van goede kwaliteit. Vergelijk dit met de productiekosten om tot je prijs te kunnen komen want des te hoger de kwaliteit of exclusiviteit van je artikelen, des te hoger de prijs mag zijn.
Populaire artikelen
Welk artikel het populairst is hangt erg af van het genre waar je in speelt. Uit ervaring weten wij dat bij een pop/rock artiest het tourshirt hét artikel is dat het altijd goed doet. Voor de klant voelt dit exclusiever en het is tegelijkertijd ook echt een aandenken aan het concert waar zij bij zijn geweest. Als je een paar kleine shows doet is het echter beter om één algemener shirt te ontwerpen wat je na de tour ook nog kan verkopen.
Wat ons ook is opgevallen, is dat het goed werkt om een goedkoper artikel te hebben. Er zijn mensen die vaak nog een paar euro overhebben na een show en dat nog wel uit willen geven aan merchandise. Denk hierbij aan polsbandjes, totebags of stickervellen waar je meteen een leuke actie aan vast kan plakken: “bij twee CD’s een totebag gratis!”
De verkoop
De doelen tijdens het verkopen is aandacht trekken en eventuele vragen wegnemen van de klanten. Denk hierbij ook aan de indeling van de stand, T-shirts en truien komen beter tot hun recht wanneer je ze uithangt en CD’s en vinyls kun je beter neerleggen op de verkoopbalie omdat de fan het vaak toch even wil vastpakken. Fans vinden het meestal ook leuk als de verkoper zelf een petje op heeft of een shirt draagt, dat geeft die extra stimulans voor koopgedrag!
Extra tip: Hou het geld dat je verdient met de merchandise apart van het gage geld. De merchandise moet een losstaand project worden van jou als artiest. Zo maak je een potje met opgehaald geld van de verkoop wat je direct weer in een nieuwe productie kunt investeren.
We hopen dat deze tips je een beter beeld geven van de basic ins en outs die er komen kijken bij het ontwerp en verkoop van de merchandise.
Door Jorg Roovers, Eline Loose en Naomi de Lange van John Music