Hoe word ik ontdekt?


Waar vroeger profvoetballer en prins(es) in de top drie van ‘’wat wil je later worden als je groot bent’’ stond in de welbekende vriendenboekjes, is de droom van menig kind nu verschoven naar het worden van een succesvolle artiest. Vrijwel iedereen die passie voor muziek of een DJ als idool heeft, droomt ervan om ontdekt te worden en zijn of haar muziek aan duizenden mensen te kunnen laten horen. Naast talent en een ongeëvenaard doorzettingsvermogen is er nog één belangrijke speler in de muziekindustrie die bepalend is voor jouw aanstaande ontdekking: de A&R-manager.

Wat is een A&R-manager?

Een A&R-manager is als het ware de ‘talentscout’ van de muziekindustrie. Met een zeer goede muzikale kennis op zijn werkgebied (bijvoorbeeld house-muziek) probeert de A&R-manager het kaf van het koren te scheiden en gloednieuwe wereldsterren te ontdekken. Voor de A&R-manager is het daarom van belang om te weten wat er speelt in de markt, welke artiesten zich in die markt bevinden en wie de doelgroep is. Verder is technische kennis over de productie van muziek een must omdat de A&R-manager talent moet kunnen coachen op basis van een demo. Last but not least is het needless to say dat muziek zijn of haar passie moet zijn. Dit is de persoon waar jij mee te maken gaat krijgen.

Hoe maak ik indruk op de A&R-manager?

De A&R manager let op of een demo goed is geproduceerd, of het origineel is, of het goed in elkaar zit qua opbouw en of het verkooppotentie heeft. Ook moet hij erop toezien dat er geen gebruik is gemaakt van sampling zonder toestemming (het gebruiken van stukjes muziek uit reeds bestaande tracks). Verder is gevoel een heel belangrijke factor: muziek moet iets met je doen, het moet je raken en het moet een bepaald gevoel bij je oproepen. Dit is een van de belangrijkste vereisten van een track.

Wat voor eigenschappen moet ik nog meer hebben om getekend te worden bij een platenmaatschappij (naast het aanleveren van goede muziek)?

Je zou het niet 1,2,3 verwachten als belangrijke vereiste, maar communicatieve vaardigheid is van wereldbelang als je een carrière als artiest ambieert. Het eerste contactmoment tussen jou en de A&R-manager is essentieel, omdat het ook het eerste contact tussen artiest en platenlabel is. Het gaat er bijvoorbeeld om of iemand snel en professioneel reageert op e-mails en de manier waarop hij of zij omgaat met de feedback van de A&R manager. Verder zijn de uitstraling, het imago en het karakter van een artiest ook heel belangrijk: een artiest is immers een artiest omdat hij of zij in de spotlights komt te staan. Een platenmaatschappij is er om de artiest hierin te assisteren. Sommige gaan verder en helpen artiesten ook met de styling, het organiseren van fotoshoots, het bijhouden van social media pagina’s en met het opzetten of versturen van persberichten.

Let een A&R manager op mijn leeftijd?

Om muziek te maken is er geen minimale of maximale leeftijd. Wil je echter als artiest succesvol worden, is het belangrijk dat je de minimale leeftijd hebt om überhaupt op events te mogen komen (dit is vaak 18+). Dit betekent echter niet dat je niet al op jongere leeftijd muziek kunt produceren! Ook zijn sommige ’talentscouts’ juist op zoek naar jonge talenten die ze in de aanloop naar de leeftijd van 18 jaar kunnen coachen, trainen en op deze manier klaar kunnen stomen voor de artiestenwereld.

Verder is het logisch dat een artiest die ouder dan 65 jaar is en zijn muziek op een jonge doelgroep focust, weinig jongens of meiden van 16 jaar zodanig inspireert dat zij een poster van hem of haar boven hun bed hebben hangen. In die zin telt leeftijd zeker mee.

Hoe kan een A&R-manager mij helpen om verder te komen in mijn carrière?

Dit doet de A&R-manager op basis van de potentie die hij ziet in de muziek van de artiest en de wensen van de artiest zelf. Op veel gebieden worden artiesten door de muziekmaatschappij geholpen om het in hun carrière zo ver mogelijk te schoppen. Hierbij moet je denken aan optredens op events van het label, fotoshoots, interviews, support op social media en als de artiest erg bekend gaat worden misschien zelfs via merchandise (kleding, petten, iPhone covers etc).

Kan een A&R-manager mij ook helpen ‘gigs’ (optredens) te krijgen?

In principe is dit het werkveld van een booking agency.

Wanneer weet je of je een succesvol artiest bent?

Waar je succes van een artiest het duidelijkst aan kan zien is het aantal boekingen dat hij of zij doet en op welke locaties. Een artiest die vier boekingen in de week doet, maar alleen in café de Bolle Olifant in de achterhoek staat heeft wel veel boekingen, maar is niet per se succesvol. Een artiest die in de zomer op Ibiza in het Ushuaia Beach Hotel of in de Pacha staat, op Ultra festival in Miami en op festivals draait als Tomorrowland kan spreken van succes.

Mocht een artiest nog helemaal geen optredens doen hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat hij of zij niet succesvol is. Als de muziek goed is, en er snel een grote following word gecreëerd op social media en b.v. Soundcloud, kan dat ook zeker als een vorm van succes of potentie worden gezien.